Statut fundacji

Fundacja pod nazwą Fundacja na rzecz pacjentów z Ataksją Friedreicha zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Panią Lidię Nowicką-Comber aktem notarialnym repertorium

A numer 1890/2024 i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. 1984 Nr 21 poz. 97) oraz niniejszego Statutu (dalej jako: Statut) poprzez organy w nim ustanowione.

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§1

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. zdrowia.
  3. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
  4. Działalność Fundacji jest zgodna z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej.

§2

  1. Siedzibą Fundacji jest Poznań.
  2. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą.
  3. Fundacja może tworzyć oddziały, biura, przedstawicielstwa lub inne placówki, w tym inne Fundacje w kraju i za granicą. Przystępować do spółek krajowych i zagranicznych, fundacji, stowarzyszeń oraz uczestniczyć we wszystkich dopuszczalnych prawem powiązaniach organizacyjno-prawnych.
  4. W przypadku działalności prowadzonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja może posługiwać się przetłumaczoną nazwą obcojęzyczną lub używać nazwy skróconej.

§3

  1. Fundacja może ustanowić medale honorowe, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym.
  2. Fundacja ma prawo używania znaku graficznego Fundacji oraz posługiwania się pieczęcią z nazwą Fundacji.

Rozdział II. Cele, formy i zakres działania Fundacji

§4

Celem fundacji jest działalność w zakresie ochrony i promocji zdrowia, w szczególności na rzecz osób chorych na Ataksję Friedreicha (FA) i ich rodzin, budowanie społecznej świadomości na temat FA i sytuacji pacjentów nią dotkniętych oraz ich rodzin, rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw oraz działań sprzyjających integrowaniu osób chorych na FA ze środowiskiem, a także działania na rzecz wspierania dostępu do diagnostyki, leczenia, rehabilitacji, opieki.

§5

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. współpracę z osobami fizycznymi, organizacjami i instytucjami państwowymi w Polsce i poza granicami Polski,
  2. współpracę z wyższymi uczelniami oraz instytutami naukowymi w Polsce i poza granicami Polski,
  3. świadczenie pomocy społecznej umożliwiającej osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości,
  4. działalność charytatywna na rzecz chorych i ich rodzin;
  5. prowadzenie i wspieranie niedochodowej działalności badawczej, naukowej, wydawniczej, szkoleniowej, doradczej i informacyjnej, w tym organizowanie zjazdów, konferencji, szkoleń, wykładów oraz kampanii społecznych i edukacyjnych;
  6. organizowanie wydarzeń takich jak pikniki, festiwale, warsztaty edukacyjne konferencje i podobne, promujące świadomość społeczną w zakresie choroby Ataksji Friedreicha (FA),
  7. współpracę z lokalnymi społecznościami przez angażowanie mieszkańców w aktywności i inicjatywy,
  8. edukację i szkolenia, prowadzenie warsztatów i kursów, które pomagają zdobywać nowe umiejętności lub wiedzę na temat choroby i sposobów radzenia sobie z nią,
  9. promocję i kampanie medialne, używanie mediów społecznościowych i innych platform do rozpowszechniania informacji o działaniach i celach fundacji,
  10. tworzenie oraz inicjowanie powstawania stowarzyszeń, organizacji, klubów, forów i grup wsparcia dla osób chorych i ich rodzin, umożliwiających wymianę doświadczeń i udzielanie wzajemnego wsparcia,
  11. popularyzację wiedzy z zakresu profilaktyki zdrowotnej i ochrony zdrowia.

§6

  1. Działalności Fundacji jest działalnością pożytku publicznego w rozumieniu Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96 poz. 873), przy czym może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub odpłatna.
  2. Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prawnych, zbieżną z celami Fundacji.
  3. Fundacja może realizować cele statutowe poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających organizacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych z celami Fundacji.
  4. Nadwyżkę przychodów nad kosztami uzyskiwaną przez Fundację przeznacza się na działalność pożytku publicznego.
  5. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
  6. Przedmiotem nieodpłatnej działalności pożytku publicznego jest:
    1. PKD 80.42.B – Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
    2. PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
    3. PKD 85.14.D – Działalność psychologiczna i psychoterapeutyczna,
    4. PKD 85.14.F Działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    5. PKD 85.32.C – Pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania,
    6. PKD 85.59.B- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
    7. PKD 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna,
    8. PKD 86.90.Z – Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    9. PKD 88.10.Z – Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,
    10. PKD 88.91.Z – Opieka dzienna nad dziećmi,
    11. PKD 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    12. PKD 93.19.Z- Pozostała działalność związana ze sportem,
    13. PKD 92.34.Z – Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    14. PKD 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
    15. PKD 94.99.Z- Działalność pozostałych organizacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  7. Przedmiotem odpłatnej działalności pożytku publicznego jest:
    1. PKD 80.42.B – Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,
    2. PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
    3. PKD 85.14.D – Działalność psychologiczna i psychoterapeutyczna,
    4. PKD 85.14.F Działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    5. PKD 85.32.C – Pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania,
    6. PKD 85.59.B- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
    7. PKD 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna,
    8. PKD 86.90.Z – Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    9. PKD 88.10.Z – Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,
    10. PKD 88.91.Z – Opieka dzienna nad dziećmi,
    11. PKD 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    12. PKD 93.19.Z- Pozostała działalność związana ze sportem,
    13. PKD 92.34.Z – Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    14. PKD 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
    15. PKD 94.99.Z- Działalność pozostałych organizacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  8. Zabrania się:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie jej organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
    2. przekazywania ich majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział III. Majątek i dochody fundacji

§7

  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski Fundacji wynoszący 1.000,00 złotych (słownie: tysiąc złotych).
  2. Majątek Fundacji służy do realizacji jej celów statutowych.
  3. Środki na realizację i pokrycie kosztów działalności Fundacji pochodzą z:
    1. darowizn, spadków, zapisów,
    2. dotacji, subwencji, grantów, środków z funduszy publicznych i od osób prawnych;
    3. zbiórek publicznych,
    4. majątku fundacji,
    5. dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    6. odsetek i lokat bankowych.
    7. wpłat pozyskanych od osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
  4. Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
  5. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
  6. Fundacja może tworzyć fundusze, w tym o charakterze celowym, zgodnie z wolą ofiarodawcy sygnowane jego nazwiskiem lub nazwą.
  7. Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej lub obcej w bankach krajowych lub zagranicznych.
  8. Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych.

Rozdział IV. Działalność gospodarcza

§8

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio i pośrednio, w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
  2. Całkowity dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest na realizację celów statutowych.
  3. Organem kierującym działalnością gospodarczą Fundacji jest Zarząd.
  4. Fundacja może prowadzić działalność gospodarcza wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
  5. Decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację podejmuje zarząd w formie uchwały.
  6. Wartość środków majątkowych Fundacji przeznaczonych gospodarczą wynosić będzie minimum tysiąc złotych.
  7. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
    1. PKD 22.22.Z – Działalność poligraficzna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    2. PKD 52.47.A – Sprzedaż detaliczna książek,
    3. PKD 52.47.B – Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych,
    4. PKD 58.19.Z – Pozostała działalność wydawnicza,
    5. PKD 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem,
    6. PKD 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
    7. PKD 63.12.Z – Działalność portali internetowych,
    8. PKD 72.19.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
    9. PKD 73.20.H – Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie psychologii, socjologii i pedagogiki,
    10. PKD 73.20.I Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk humanistycznych i społecznych.

Rozdział V. Organy Fundacji

§9

Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji,
  2. Zarząd Fundacji,
  3. Komisja Rewizyjna Fundacji.

§10

  1. Rada Fundacji (dalej jako: Rada) jest organem wskazującym ogólne kierunki działania Fundacji oraz sprawującym nadzór nad pozostałymi organami Fundacji.
  2. Rada liczy od 3 do 5 osób powoływanych przez Fundatora na 5-letnią kadencję. Dodatkowych członków Rady Fundacji wybiera Rada Fundacji w formie uchwały. Członków Rady powołanych przez Fundatora może odwołać tylko Fundator.
  3. Funkcję członka Rady można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Członkami Rady nie mogą być:
    1. członkowie Komisji Rewizyjnej i Zarządu,
    2. osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  5. Członkowie Rady biorą udział w posiedzeniach Rady osobiście lub przez pełnomocników. Pełnomocnikiem nie może być inny członek Rady, członek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej. Członkowie Rady mogą brać udział w posiedzeniach Rady zdalnie za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
  6. Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa z dniem:
    1. odwołania przez Fundatora na wniosek Rady lub z własnej inicjatywy,
    2. śmierci członka Rady,
    3. złożenia rezygnacji przez członka Rady,
    4. prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  7. Członkowie Rady Fundacji pełnią swoje funkcje honorowo i nie pobierają wynagrodzenia z tego tytułu.

§11

  1. Przewodniczący Rady jest wskazywany przez Fundatora.
  2. Przewodniczący Rady prowadzi posiedzenia Rady i reprezentuje organ na zewnątrz. W razie jego nieobecności posiedzenie prowadzi Przewodniczący Senior – najstarszy wiekiem członek Rady obecny na posiedzeniu.
  3. Posiedzenia Rady zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 1 raz w roku przez Przewodniczącego Rady:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na wniosek co najmniej 3 członków Rady,
    3. na wniosek pozostałych organów Fundacji lub Fundatora.
  4. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć członkowie innych organów Fundacji lub Fundator – z głosem doradczym.
  5. Zasady zwoływania posiedzeń Rady określa Regulamin Pracy Rady.

§12

  1. Do kompetencji Rady należy:
    1. ustalanie głównych obszarów działania Fundacji,
    2. określanie sposobu realizacji celów Fundacji,
    3. zatwierdzanie planów, programów i budżetów Fundacji,
    4. proponowanie zmian Statutu oraz opiniowanie zmian Statutu przedstawionych Radzie przez Fundatora lub Zarząd,
    5. uchwalanie Regulaminu Pracy Rady oraz dokonywanie zmian w tym dokumencie,
    6. zatwierdzanie Regulaminu Pracy Zarządu,
    7. przyjmowanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Fundacji przedstawionych przez Zarząd,
    8. ocena działania i udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji,
    9. uchwalanie połączenia z inną fundacją;
    10. inicjowanie nowych form działania Fundacji,
    11. wyrażanie opinii we wszystkich uznanych przez nią za istotne sprawach w drodze uchwał podejmowanych z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu,
    12. podejmowanie uchwał w przedmiocie zmian statutu Fundacji,
    13. podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
  2. Rada działa zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem.
  3. Każdy członek Rady ma prawo do jednego głosu przy podejmowaniu uchwał.
  4. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Seniora.
  5. Zmian w statucie Fundacji, a także połączenia Fundacji z inną fundacją dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  6. Zmiana Statutu, a także podjęcie uchwały w przedmiocie połączenia Fundacji z inną fundacją wymaga zgody Fundatora.

§13

  1. Zarząd Fundacji (dalej jako: Zarząd), tj. Prezes, Wiceprezesi Zarządu i Członkowie Zarządu, jest organem zarządczym Fundacji – kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd liczy od 2 do 5osób i jest powoływany przez Fundatora na 5-letnią kadencję.
  3. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Członkami Zarządu nie mogą być:
    1. członkowie Komisji Rewizyjnej i Rady,
    2. osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  5. Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa z dniem:
    1. odwołania przez Fundatora na wniosek Rady lub z własnej inicjatywy,
    2. śmierci członka Zarządu,
    3. złożenia rezygnacji przez członka Zarządu,
    4. prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§14

  1. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
  2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji i jej reprezentowania upoważnieni są Prezes Zarządu wraz z dwoma Członkami Zarządu (reprezentacja łączna).
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 1 raz na miesiąc. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na wniosek co najmniej 2 członków Zarządu,
    3. na wniosek pozostałych organów Fundacji lub Fundatora.
  4. Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się zdalnie lub w trybie hybrydowym za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
  5. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie innych organów Fundacji lub Fundator – z głosem doradczym.
  6. Zasady zwoływania Posiedzeń Zarządu określa Regulamin Pracy Zarządu.

§15

  1. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
    1. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
    2. reprezentowanie Fundacji,
    3. kierowanie działalnością gospodarczą Fundacji,
    4. opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania i rocznych budżetów, a także programów realizacji celów Fundacji,
    5. opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i stanu majątku Fundacji oraz przedkładanie ich odpowiednim organom Fundacji,
    6. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
    7. zaciąganie zobowiązań w imieniu Fundacji,
    8. powoływanie oddziałów, filii, przedstawicielstw i innych placówek terenowych Fundacji,
    9. przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji, dotacji, grantów lub innych przysporzeń majątkowych,
    10. wykonywanie wszelkich innych czynności niezbędnych do realizacji celów Fundacji.
  2. Zarząd działa zgodnie z Regulaminem Pracy Zarządu zatwierdzonym przez Radę.
  3. Każdy członek zarządu ma prawo do jednego głosu przy podejmowaniu uchwał.
  4. Zarząd podejmuje uchwały kwalifikowaną̨ większością głosów 3/5 w obecności co najmniej 3 osób.
  5. Zarząd może ustanawiać pełnomocników.

§16

  1. Członkowie Zarządu mogą pozostawać w stosunku pracy z Fundacją.
  2. Wynagrodzenie członków Zarządu określa Fundator.
  3. Umowy o pracę z pracownikami Fundacji podpisuje Prezes Zarządu. Umowy o pracę z członkami Zarządu podpisuje Przewodniczący Rady Fundacji.
  4. Wynagrodzenia dla członków Zarządu i pracowników Fundacji wypłacane są ze środków Fundacji.
  5. Zarząd ponosi odpowiedzialność za właściwe finansowanie działalności statutowej Fundacji i trwałość majątku Fundacji.

§17

  1. Komisja Rewizyjna Fundacji (dalej jako: Komisja Rewizyjna) jest organem nadzorczym i opiniodawczym Fundacji, sprawującym kontrolę nad działalnością Fundacji.
  2. Komisja Rewizyjna liczy od 3 do 5osób i jest powoływana przez Fundatora na 5-letniąkadencję.
  3. Funkcję członka Komisji Rewizyjnej można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
    1. być członkami Zarządu ani Rady,
    2. pozostawać z członkami Zarządu lub Rady w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    3. pozostawać w stosunku pracy z Fundacją,
    4. być skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  5. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje z dniem:
    1. odwołania przez Fundatora na wniosek Rady lub z własnej inicjatywy,
    2. śmierciczłonka Komisji Rewizyjnej,
    3. złożenia rezygnacji przez członka Komisji Rewizyjnej,
    4. prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  6. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§18

  1. Komisja Rewizyjna wybiera Przewodniczącego na pierwszym swoim posiedzeniu, które zwołuje Przewodniczący Rady.
  2. Przewodniczący prowadzi posiedzenia Komisji Rewizyjnej. W razie jego nieobecności posiedzenie prowadzi Przewodniczący Senior – najstarszym wiekiem członek Komisji Rewizyjnej obecny na posiedzeniu.
  3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 1raz w roku, przez Przewodniczącego Komisji:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na wniosek co najmniej 2 członków Komisji Rewizyjnej,
    3. na wniosek pozostałych organów Fundacji lub Fundatora.
  4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się zdalnie lub w trybie hybrydowym za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
  5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć członkowie innych organów Fundacji lub Fundator – z głosem doradczym.
  6. Zasady zwoływania Posiedzeń Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej.

§19

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
    1. nadzór nad wszystkimi dziedzinami działalności Zarządu Fundacji i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie zgodności z postanowieniami Statutu,
    2. kontrolowanie stanu majątkowego Fundacji i wyników finansowych Fundacji,
    3. badanie pod względem formalnym i merytorycznym rocznych budżetów i planów działania, sprawozdań merytorycznych i finansowych Fundacji,
    4. okresowa kontrola i opiniowanie pracy Zarządu oraz przedkładanie wniosków i rekomendacji Przewodniczącemu Rady Fundacji,
    5. rozpatrywanie skarg dotyczących działalności Zarządu, podległych mu jednostek organizacyjnych,
    6. kierowanie do Rady Fundacji wniosków o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Zarządowi Fundacji,
    7. składanie rocznych sprawozdań ze swojej działalności Radzie Fundacji.
  2. Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu we wszystkie dokumenty Fundacji oraz może dokonywać rewizji majątku i kontroli finansowej. Na żądanie Komisji Rewizyjnej Zarząd oraz pracownicy Fundacji są zobowiązani do złożenia wszelkich wyjaśnień dotyczących działalności Fundacji.
  3. Komisja Rewizyjna może korzystać z pomocy biegłych rewidentów. Wynagrodzenie biegłych rewidentów musi zostać uprzednio uzgodnione z Zarządem.

§20

  1. Komisja Rewizyjna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Pracy Komisji Rewizyjnej.
  2. Każdy członek Komisji Rewizyjnej ma prawo do jednego głosu przy podejmowaniu uchwał.
  3. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej lub Przewodniczącego Seniora.
  4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane.

Rozdział VI. Fundator

§21

W razie śmierci Fundatora bądź złożenia przez niego rezygnacji na ręce Rady Fundacji, uprawnienia Fundatora będą wykonywane przez osobę wskazaną przez Fundatora za życia, w formie pisemnej, poprzez skierowanie pisma do Rady Fundacji, a w razie braku wskazania, przez osobę wskazaną przez Fundatora w testamencie. W razie braku wskazania w powyższym trybie uprawnienia Fundatora wykonywane będą przez zstępnych Fundatora, a w przypadku braku zstępnych- przez innych spadkobierców.

§22

Uprawnienia Fundatora można łączyć z członkostwem w innych organach Fundacji, w tym w szczególności w Zarządzie.

Rozdział VII. Łączenie i likwidacja Fundacji

§23

  1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją, na warunkach określonych przez strony.
  2. Połączenie może nastąpić poprzez przejęcie, jak i poprzez zawiązanie nowej fundacji.
  3. Decyzję w sprawie połączenia podejmuje Rada w porozumieniu i za zgodą Fundatora.
  4. W wyniku połączenia nie mogą ulec zmianie cele Fundacji.
  5. Organem uprawnionym do określenia warunków połączenia oraz dokonania wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem połączenia jest Zarząd, po uprzednim ich przedstawieniu i uzyskaniu akceptacji Rady i Fundatora.

§24

  1. Fundacja ulega likwidacji w przypadku osiągnięcia celów, dla których została powołana.
  2. Decyzję w przedmiocie likwidacji podejmuje Zarząd za zgodą Fundatora.
  3. Likwidatorami Fundacji są członkowie ostatniego Zarządu albo osoba/osoby wskazane przez Fundatora.
  4. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie w całości przeznaczony na cele zbliżone do celów Fundacji. Konkretne cele, na jakie zostanie przeznaczony majątek wskazuje Fundator.

Rozdział VIII. Postanowienia końcowe

§25

  1. Fundator nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania Fundacji, zaś Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania Fundatora.
  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy prawa polskiego, w tym przepisy Kodeksu Cywilnego oraz Ustawy o fundacjach oraz Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
  3. Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.